Psychoterapy of the Borderline Adult. Masterson, James, MD.
Síntese por Andre Barreto.
- Introdução. Pequeno histórico de como o conceito de “Limitrofe” se tornou um conceito substancial na prática psicoterapeutica. Antes dos anos 70, estas disfunções eram erroneamente tratadas como neuroses características da fase edipiana, ou “entre a neurose e a psicose”.
- Descrição de casos.pág.3. “Reward from regression, Withdraw from individuation.”
- Review of the literature.pág.13. Frosch: The problem is the “self-non self differentiation.”, of maintaining differentiation. Loss of self x loss of object.pág.18. / Kernberg´s Theory of normal development. 4 estágios .pág.20./ Margareth Mahler and the role of the libidinal availability of the mother.pág.23.
- Masterson´s approach. Papel da mãe no desenvolvimento normal da criança.pág.29 a 33./ Papel do pai: pág.34 a 37./ O que acontece de errado neste desenvolvimento: Mãe: pág.37./ os 6 cavaleiros do apocalipse: Depressão, raiva, medo, culpa ( reação introjetada da mãe em relação à criança, agora é internalizada e direcionada contra a própria pessoa). , vazio e vácuo (O “feeling good” que vai se erotizar e romantizar na fase edipiana não se desenvolve- “The mother´s negative attitudes that leaves the patient devoid, or empty, of positive, supportive introjects)) ,passividade e desesperança.. Pág.38 a 42. Defesas contra esses sentimentos (de abandono).pág.42. Fixação na fase de aproximação.pág.43./ Papel do pai, que reforça o problema.pág.44.
- Descrição sintomática do problema ao longo da vida: Infância, adolescência e adulto.pág.48 a 50. Stress de separação:51 a 54. stress de individuação.50. Masterson: Adolescent Borderline: “The adolescent is caught between the past and the future, between childhood and adulthood, just as the infant is caught between a symbiotic relationship and autonomy.”Page 48. Strugggle for independence and an intensified, anxious urge to remain under the maternal protection.
- Masterson: Adult borderline: Difference between borderline state and clinical borderline syndrome. Borderline state is adapted to a life style that conceals his avoidance of individuation. He takes jobs beneath his potencial while living near from the person to whom he is clinging.Pág.50.
- Individuation stress:Events that signalize normal progress in life: Leaving home for school, going away to camp, to college, graduating from college, starting a career, getting married, becoming a parent, being promoted at work.50.
- Separation Stress: Threat to the clinging relationship. Death, divorce, etc.
- Split defense: Kernberg: 4 estágios de desenvolvimento das imagens de self-objeto “boas”( libidinally gratifing or rewarding) e “más” (frustrating and painfull pychophisiological states). During stage 4 ( entre 20 e 30 meses de idade), good and bad self images coalesce into an integrated self-concept. Affects become integrated. “Good and bad inside me x good and bad inside mammy.” Pathologic persistence of the primitive defense of splitting. Failure of development of an integrated self-concept, development of contradictory character traits in relation to contradictory ego states, resulting in chaotic interpersonal relationships.Page 22.
- Split defense, part 2: Superego integration suffered as a result of failure of the guiding function of an integrated ego identity with persistent contradiction between exaggerated “ideal” self images and extremely sadistic “all-bad” superego forerunners.
- Defesa do “Split ego” . WORU, RORU..pág.57-58. Personalidade bipartida não integrada, que normalmente é suplantada pela integração do ego, no processo normal de desenvolvimento.: Uma boa(Libidinal/RORU) e outra má(distante ou agressiva/WORU).
- Normal events in the life cycle as stresses.pág.70-77.
- Differential diagnosis: Entendendo a diferença entre Psicóticos, Limítrofes e Narcisistas.pág.86.
- Psicoterapia. 2 técnicas básicas: Pessoa real que mantén uma atitude consistente e positiva de suporte. E Confrontar a rejeição ou repressão da percepção da destrutividade da estratégia de defesa do paciente.pág.90.
- “Supportive Psychoterapy.pág.92. Reconstructive Psychoterapy.pág.93.
- Aspectos para escolher a técnica a ser usada.pág.98.
- Estágios da terapia: Testing, Working through, separation. .pág.99.
- Reações do terapeuta. Pág.105. 2 estilos: Passivo e ativo.pág.109.
- Exemplos. Caterine, the “perpetual student”.pág.119.
Fim
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